Szybka naprawa pilota zamka centralnego Volvo P2
W tym krótkim wpisie opiszę prostą i szybką naprawę irytującej usterki kluczyka-pilota Volvo V70 z 2005 roku. Bardzo podobne lub identyczne piloty były stosowane w innych samochodach Volvo na platformie P2, z roczników 2000-2008. Usterka polega na losowym działaniu zamykania centralnego zamka podczas naciskania przycisku LOCK.
Co nie działa w pilocie Volvo?
Jak wspomniałem wyżej, jest problem z zamykaniem samochodu. “Normalne” wciśnięcie przycisku LOCK najczęściej nie daje żadnego efektu, czasem trzeba wcisnąć trochę mocniej, ale nie za mocno, najskuteczniejsze jest szybkie, dwu-trzy krotne wciśnięcie przycisku. Pozostałe guziki działają bez najmniejszego problemu.
Taki typ usterki wskazuje na problem z microswitchem na płytce pilota. Stawiałem na zużyty przycisk lub zimny lut. Żeby dwa razy nie rozkręcać i składać pilota, wyszpiegowałem na youtubie co tam siedzi w środku i od razu kupiłem microswitcha.
Otwarcie obudowy kluczyka scyzoryka Volvo
Jak zwykle, otwierając po raz pierwszy obudowę jakiejkolwiek elektronik, najpierw odpalam youtuba, żeby na wszelki wypadek uczyć się na błędach innych.
Zacząć należy od demontażu tylnej klapki zasłaniającej baterię CR2032. Pokrywa posiada małe wycięcie na np. płaski wkrętak lub lepiej – plastikowy otwierak. Drugi krok to wykręcenie śrubki torx i wysunięcie grotu kluczyka od reszty obudowy:
Teraz, również najlepiej plastikowym otwierakiem, trzeba podważyć obudowę pilota, tak by rozdzieliła się na dwie części:
No i płytka uwolniona:
Interesuje mnie prawy górny switch.
Wymiana microswitcha w pilocie Volvo
Samo wylutowanie microswitcha to chwila. Trochę topnika na końcówki lutownicze i świeża cyna. Temperatura grota ustawiona na 330℃ i dotykanie raz jednej, raz drugiej nóżki i za 2 czy 3 razem przycisk podniósł się i przykleił do grota.
Na pola lutownicze znowu dałem nieco topnika i oczyściłem z resztek cyny plecionką miedzianą:
Nowy microstwich o oznaczeniu TACTPD1105FNO o wymiarach 3.56 x 6.0 x 2.5mm w lokalnym sklepie elektronicznym kosztował całe 2zł. Jest to przycisk chwilowy, zwierny, czyli normalnie otwarty, elektryk powiedziałby, że dzwonkowy ;).
I cyk fuch, nowy microswitch wlutowany:
No i teraz to tak, teraz działa aż za dobrze, bo nawet lekkie przyciśnięcie pilota w kieszeni powoduje zamknięcie samochodu. Warto nieco podszlifować pole przycisku obudowy naciskające na switcha.
Podsumowanie
Z pół roku męczyłem się z tym pilotem. Generalnie temperatura zewnętrzna miała wpływ na działanie. Im cieplej, tym łatwiej zamknąć samochód. Jesienią było to już dość upierdliwe. Zdradzę jeszcze jeden patent – lubią zaśniedzieć blaszki od baterii jak i sama, nawet nowa bateria i pilot nie działa, lub działa randomowo. Wystarczy lekko przetrzeć styki i baterię drobnym papierem ściernym i jak ręką odjął.
Dziękuję Ci serdecznie. Pomogło przy g903. Miałem chwile zwątpienia. Okazało się że trzeba w myszkach ładowanych kablem od komputera odpiąc…
Odnośnie obsługi więcej niż jednego czujnika, było wyżej takie pytanie, ale link odpowiedź nie działa więc pisze tutaj. Nie trzeba…
Nokia 6310i jest świetna po prostu. Najszybciej mi się wybiera nr nawet z mokrą reką czy w rękawiczce. Wygodny, świetnie…
super artykuł. można powiedzieć że będzie wiecznie aktualny dla każdego poczatkującego ( i nie tylko ) elektronika. Dziękuję!
Witam stary konwerter rs232 na USB ponownie ożył....... Dzięki za pomoc!!!