Trzecie życie wkrętarki akumulatorowej

Wkrętarka akumulatorowa to jedno z bardziej przydatnych narzędzi, które powinien posiadać każdy majsterkowicz. Rynek wkrętarek jest bardzo szeroki, podobnie jak przedział cen – od kilkudziesięciu złotych za bardzo proste narzędzia dla niewymagających po profesjonalne, trwałe i niestety drogie.

Kilka lat temu kupiłem w Biedronce wkrętarkę za bodajże 69zł. W zestawie znalazły się 2 akumulatory 18V 1Ah NiCd i bardzo prosta ładowarka bez żadnej automatyki. Wkrętarka posiadała płynną regulację obrotów, zmianę kierunku lewo/prawo i 16 stopniowe sprzęgło. Mimo, że nie posiadała biegów i automatycznego hamulca, w drobnych pracach sprawdzała się rewelacyjnie. Używałem ją do wkręcania śrub, wiercenia w sklejkach i niezbyt grubych deskach oraz tworzywach sztucznych. Jej zasadniczą wadą były akumulatory, które padły po mniej więcej 3 latach, mimo, że bardzo o nie dbałem. Z uwagi na dużą ilość ogniw, regeneracja była nieopłacalna. Tutaj drugie życie wkrętarki opisałem rozwiązanie tego problemu.

Marzyła mi się profesjonalna wkrętarka firmy Makita, Metabo, DeWalt czy Hilti. Niestety, cena grubo ponad 1000zł skutecznie mnie odstraszała. W garażu, gdzie często korzystam z wkrętarki mam stary akumulator samochodowy, który mimo wieku ma jeszcze spory prąd zwarciowy i całkiem nieźle trzyma pojemność. Na allegro i niedzielnej giełdzie widziałem markowe wkrętarki z niesprawnymi akumulatorami, często bez ładowarek za kilka, kilkanaście złotych. Wpadłem na pomysł – zasilać wkrętarkę z akumulatora samochodowego. Zamieni się wtedy ona z bezprzewodowej w przewodową, ale nadal pozostanie akumulatorową :).

Kupiłem na allegro starą, ale sprawną wkrętarkę bardzo dobrej firmy DeWalt, model DW-921 z niesprawnym akumulatorem 9,6V. Urządzenie posiada wszystko, czego potrzebuję – 2 biegi, sprzęgło, beznarzędziowy uchwyt bitów i wierteł, hamulec i płynną regulację obrotów. Za to cudo zapłaciłem 20zł, razem z kosztami wysyłki.

DeWALT DW 921

 

Szybko otworzyłem załączony akumulator – wystarczyło rozkleić górną pokrywę podważając boki obudowy wkrętakiem. Od zacisków odlutowałem kabel z oryginalnych ogniw i przylutowałem 2 żyłowy, 3 metrowy głośnikowy przewód 2x4mm², tak by żyła z paskiem była dołączona do plusa. Stare ogniwa zostawiłem w obudowie, bez nich wkrętarka jest niewyważona i niewygodnie leży w dłoni.

Akumulator DeWALT 9,6V NiCD

Z boku obudowy akumulatora wywierciłem otwór, przez który przeciągnąłem przylutowany wcześniej kabel. Górną część przykleiłem do reszty obudowy za pomocą poxipolu. Do końcówek kabla przymocowałem wygodne krokodylki – do żyły z paskiem CZERWONY, czyli PLUS, do drugiej CZARNY, czyli MINUS. Dzięki temu łatwo podpiąć się do akumulatora.

Przerobiony akumulator DeWalt

Zastosowanie zbyt długiego kabla, lub o zbyt małej średnicy spowoduje, że wkrętarka będzie słaba, wskutek spadku napięcia na przewodzie. Należy też bezwzględnie przestrzegać polaryzacji – kabel musi być zawsze prawidłowo podłączony do akumulatora, inaczej zniszczeniu ulegnie elektroniczny układ wewnątrz ładowarki.

Miałem okazję sprawdzić w boju moją wkrętarkę. Z jej pomocą przerobiłem i zainstalowałem w garażu starą meblościankę, zamontowałem rynnę oraz mnóstwo uchwytów i wieszaków. Wszystko na jednym ładowaniu akumulatora :). A tak prezentuje się całość:

Przerobiona wkrętarka

Na koniec jeszcze mała uwaga – nie należy przeciążać wkrętarki na ostatnim biegu sprzęgła, na którym przenoszona jest cała moc silnika. Oryginalny akumulator posiadał znacznie mniejszy prąd zwarciowy, co skutecznie chroniło elektronikę i silnik. Akumulator z samochodu posiada kilkukrotnie większą wydajność i łatwo spalić elektronikę lub miedziane uzwojenia.

Możesz również polubić…

30 komentarzy

  1. Peszel pisze:

    Jesteś pewien że prąd zwarciowy ma znaczenie? Pomijam że oryginalne kadmówki mają na pewno bardzo duży, to chyba jednak, nawet na pełnej mocy jest jakiś minimalny ogranicznik prądu a wtedy o przepływie prądu decyduje tylko napięcie.
    Nie twierdze że nie masz racji ale podejrzewam że zgadujesz 😉
    No i przy aku “12V”(gdzie przy obciążeniu tylko wkrętarką może spokojnie dawać ponad 13V) i wkrętarce 9,6V uwaga o spadku napięcia na kablach trochę nie na miejscu.

    A tak pomijając projekt to wiele osób(w tym ja), jak dobrze wyczuje swoją wkrętarkę prawie nigdy sprzęgła nie używa.

  2. Wojtek pisze:

    Z moim testów wynika, że prąd zwarciowy ma znaczenie. Na oryginalnym akumulatorze i przeciążeniu wkrętarki (akurat model Skill) po prostu drastycznie spadały obroty. Na akumulatorze samochodowym przy przeciążeniu silnik bardzo mocno nagrzewał się, a po chwili zaczął lecieć dym z uzwojeń. Pewnie zależy to od elektroniki we wkrętarce – może inne modele mają ograniczniki prądu.
    Mój akumulator w pełni naładowany ma 12,4V-12,7V. Przy wkręcaniu śrub fi 10 w drewniane belki napięcie na zaciskach spadało do ok. 11V, początkowo miałem zwykły kabel 2×0,75 o długości 4m i nie dało się pracować. Znacznie grubszy głośnikowy kabel rozwiązał problem.
    Co do sprzęgła masz rację. Ale mając do wkręcenia 200 wkrętów z uszczelką (montaż blachodachówki na garażu), wygodniej i szybciej pracowało się z odpowiednio ustawionym sprzęgłem.

  3. Peszel pisze:

    Nie wiem czy toś wniesie ale jak katuje swoją Makite 14V z kadmowym albo jak pracowałem CIĘŻKO na Milwaukee 18V z litowym to smród a nawet dym jest czymś “normalnym”. DeWalt też nie byle co więc jak “zapachnie” to trzeba to potraktować jako ostrzeżenie i odpuścić trochę ale do awarii daleka droga.

  4. Edmu65 pisze:

    Wojtek napisał
    Kilka lat temu kupiłem w Biedronce wkrętarkę za bodajże 69zł. W zestawie znalazły się 2 akumulatory 18V 1Ah NiCd

    Też ją kupiłem ,a po gwarancji przerobiłem na 12V w podobny sposób.Też działa na akumulator bez kabla.Z uszkodzonej wiertarki zamontowałem silnik i regulację obrotów do dziś jeszcze sprawna.

    • mq pisze:

      Witam,
      Mógłbyś opisać jak przerobić wkrętarkę 18V na akumulator samochodowy 12V (może być na odpalonym silniku wtedy będzie 14,5V. Jak ugryźć temat? Z elektroniki jestem lewy 😛

  5. Wojtek pisze:

    @Edmu65 A ja dokładnie ten model przerabiam właśnie na akumulator Li-Ion. Wkrótce opis ładowarki i montażu ogniw 18650 w oryginalnej obudowie po ogniwach NiCD. Pozdrawiam ;).

    • Morling pisze:

      Jak zastosujesz ładowarkę od aku NiCD do ładowania Li-Ion to nie tylko nie naładujesz tych ogniw ale jeszcze szybko je zniszczysz.

  6. Edmu65 pisze:

    @Wojtek mam też tą wkrętarkę na akumulator na kablu i i bez jak każda inna tyle że nie na 18V tylko na 12V ,kusi mnie przerobić ją na 3,6V bo mam super Li-Ion akumulatorki 3×1.2V-7000mA 🙂
    @Wojtek Ładowarkę zrobić dla mnie bajka ,po prostu trochę części w tym LM315T lub LM350
    i masz super ładowarkę nawet nie tylko do wkrętarki. Dam Tobie pomyśl postaraj się o uszkodzone solary i z nich przydadzą się ogniwa,to zrobisz dodatkowe ładowanie w terenie.
    Pozdrawiam

  7. Jan pisze:

    Witam
    Też mam 2 wkrętaki 18V z padniętymi aku. Oczywiście wymiana aku jest zupełnie nieopłacalna. Zasilanie z akumulatora samochodowego trochę mi nie pasuje. A co by buło, gdyby podłączyć wkrętarkę do zasilacza, powiedzmy 21 V 10A? Czy zasilacz wytrzyma?
    Jaki może być prąd pobierany przez wkrętarkę?
    Pozdrowienia
    Jan

  8. Wojtek pisze:

    @Jan Z prądem pobieranym przez wkrętarkę jest różnie. Zależy to od jej typu jak i obciążenia. DeWalt pokazany na zdjęciach pobiera bez obciążenia ok 4A, ale podczas wiercenia dużym wiertłem prąd wynosi prawie 20A. Możesz wykorzystać zasilacz transformatorowy np. trafo toroidalne 12V 150-200VA, do tego mostek 50A i kondensator 10000uF/25V. Zasilacz impulsowy jest za bardzo “elektroniczny” i raczej gorzej będzie znosił bardzo zmienne obciążenia silnika wkrętarki.

  9. Jan pisze:

    Dziękuję

  10. przemoprzem pisze:

    Witam. Czy możecie doradzić jak podłączyć wkrętarkę Li-on do akumulatora samochodowego? Mam wkrętarkę 10,8V Li-on marki Silverstorm 10.8V http://www.silverlinetools.com/en-GB/Products/Power%20Tools/Drills/263302 i bezpośrednie podanie 12V na + i – nic nie daje, wkrętarka albo tylko zaświeci dioda, albo od razu przepaliła bezpiecznik 5A. Wkrętarka ma styki +, -, T – podejrzewam że ten T to jest zabezpieczenie termiczne akumulatora przed przegrzaniem – jak to ominąć? Pomiędzy – a T miernik pokazał oporność 8,23 kOma. Baterię mam w sumie sprawną, ale niestety przy ciężkim zadaniu akumulator pada jak mucha. Ale z ciekawości podłączyłem do niego żarówkę 20W/12V i po 40 minutach napięcie na akumulatorze spadło do 8,8V – więc akumulator trzyma dobrze, tyle że Li-On jest słaby. Identyczna bateria 1,3 Ah Einhella RT-CD 10,8 wytrzymała identycznie, po spadku napięcia poniżej 8,5V akumulator sam odłączył napięcie – żarówka zgasła.

    Co się stanie jak źle podepnę zasilanie, czyli pomylę polaryzację – padnie wkrętarka czy “jedynie” elektroniczny przełącznik obrotów.

    Akumulator ma w sumie 5 styków +, -, T i dwa chyba nieużywane przez wkrętarkę ale przez ładowarkę chyba tak

    • Wojtek pisze:

      Mam w pracy wkrętarkę z podobnym lub nawet takim samym akumulatorem, w środku są 3 ogniwa Li-ion 18650. Tak jak piszesz – T to po prostu termistor. Do wkrętarki podłącz akumulator 12V + do + i – do -. Z polaryzacją nie powinno być problemu, bo bieguny są oznaczone na oryginalnym aku. Odwrotne podłączenie spowoduje prawdopodobnie uszkodzenie elektroniki. Jak nie ruszy, to podłącz we wkrętarce rezystor 10k między T a -. Resztę styków w aku wykorzystuje balanser ładowarki.

      • Jony Bravo pisze:

        Dzięki za podpowiedź, przetrzepałem neta i właśnie do tego samego doszedłem – potrzebuję opornika, lub starego akumulatora z termistorem itp.

        Ale chyba pozbędę się tego sprzętu. Bateria niby sprawna, o ile dobrze liczę – podłączyłem żarówkę 20W/12V, ale napięcie nominalne baterii to 11,8V czyli prąd 1,85A. Akumulator ma pojemność 1,3Ah czyli teoretycznie powinien wytrzymać ok 43 minuty – i w sumie tak było, dopóki napięcie nie spadło poniżej 9V i test przerwałem. Sprawdziłem akumulator Einhell RT-CD 10,8 i test wyszedł identycznie – po ok 40 minutach bateria sama odłączyła napięcie na stykach, bo napięcie spadło poniżej 8,5V.

        W każdym razie ta wkrętarka udarowa nie potrafi nawet wkręcić jednego wkręta 100×6 mm w sosnową krokwie (suchą) – śmiech na sali. Dziś chciałem zrobić regał i wkrętarka przy wkrętach 50mm padła chyba po 12 wkrętach. Podepnę ją pod akumulator samochodowy, ale chyba producent się rąbnął co do momentu 80 Nm.

        Na olx jest teraz DeWalt DC835 14,4V XRP NICD za 120 zł bez ładowarki i ona ma nominalnie 140 Nm momentu – chyba dewalt w kulki nie leci:)

  11. Johny Bravo pisze:

    Ruszyła. Pomiędzy T a “-” trzeba dać – zamiast termistora z baterii – opornik ok 10k – czyli oszukać wkrętarkę jeśli chodzi o temperaturę baterii, wkrętarka ruszyła.

    Rozbebeszyłem baterię i ogniwa to jakieś chińczyki JIANGSU TENPOWER LITHIUM CO LTD MH46259 ICR18650. Nie mogę nigdzie znaleźć informacji jaki mają prąd rozładowania, ale chyba cudów nie ma co się spodziewać.

    [URL=http://s1153.photobucket.com/user/przemoprzem/media/Stolarka/Wkretarka/Zdjcie-0829.jpg.html][img]http://i1153.photobucket.com/albums/p512/przemoprzem/Stolarka/Wkretarka/th_Zdjcie-0829.jpg[/img][/URL]

  12. Maciek pisze:

    Witam wszystkich użytkowników.
    Mam taki problem posiadam sprawną wkrętarkę black & decker 12v aku 2ah
    niestety akumulator to konkretny złom i zastanawiam się co zrobić
    Posiadam na zbyciu ogniwa 18650. 6 sztuk 3,7v 2.6 ah wiec pomyślałem że zrobię pakiet 11.1 5.2ah czyli 3s 2p cały pakiet będzie miał 10.4A wydajności prądowej. czy to dobry pomysł ??

    druga wersja o której myślałem to dodac jeszcze dwa akumulatorki i zrobić pakiet 4s 2p
    tylko wtedy napięcie bedzie 14.8 czy to napięcie nie zniszczy mi silnika ??

    wkrętarka to stary black&decker KC120VE 10mm 0-700/mie type1

  13. Kianek pisze:

    Witam. Nie mam zeilonego pojęcia o prądzie iszystkim co się z nimwiąże ale bardzo mnie ciekawi regeneracja akumulatórw na własną rękę bo mam trzy wkrętarki 12V z padnietymi akumulatorami Ni-cid. Chciałbym przerobić je na li-ion ale nie wiem jak, kupując ogniwa li-ion 3.6 nie da się uzysakć 12V albo 10.8V albo 14.4 nie wiem jaki będzie wpływ takiego ziałania. Jeśli będzie 10.8 V czy w ogóle będzie kręciłą a jeśli zamontuję 14.4 czy ich nie popali ładowarkę łatwo przerobić, wystarczy kupić używkę o odpowiednim napięciu i zaminieć obudowy, chyba. Wie ktoś co z tym fantem zrobić?

  14. piter pisze:

    Witam, nie lepiej po prostu podłączyć wkrętarkę do zasilacza od komputera takiego standardowego 400W? Takie zasilacze dają prąd 25A a to w zupełności wystarczy. I po co tu kombinować?

    • Wojtek pisze:

      1. A gdzie podłączę taki zasilacz w garażu bez instalacji 230V?
      2. Próbowałeś podłączać wkrętarkę pod ATX? Z uwagi na impulsowo pobierany prąd przed silnik, sporo zasilaczy wyłącza się przy większym obciążeniu.

      • Jan pisze:

        Ja mam taką wkrętarkę połączoną z zasilaczem. Oczywiście dostępna jest tylko w miejscach, gdzie można włączyć zasilacz do sieci. Działa, ale moment jest niezbyt duży. Rozpatrywałem “przerobienie” tej wkrętarki na aku lipo. Całość na 12V (aku + ładowarka) to koszt ok. 70 zł. Ale do tego trzeba zamontować wskaźnik napięcia aku, bo nie może spadać poniżej określonej granicy. Była o tym mowa na forum, ale nie znalazłem schematu, który bym sam wykonał…

        • marpas pisze:

          schematow wskaźnika rozładowania jest b dużo .w szczególności na forach modelarskich . kilka dni temu widziałem takowy na forum swiatelka pl. w temacie; budowa ładowarki pakietu 3s ;.

      • Pol pisze:

        Używam zasilacza od komputera już 5 lat i ni ma żadnych problemów oczywiście wiercenie w stali dużych otworów nie ma szans

  15. marecki pisze:

    Witam, właśnie przerabiam ten sam problem dwie wkrętarki i każda leży i się kurzy wymiana ogniw oczywiście bezsensu i po lekturze artykułu Wojtka wpadłem na taki pomysł czy byłoby możliwe wykorzystanie akuku motocyklowego żelowego najmniejszego jaki będzie dostępny, wykorzystać oryginalną obudowę z akumulatora wkrętarki pociąć pokleić przytrytytkować do niej owy akuku i mamy dalej wkrętarkę nie uwięzioną na kablu, aku żelowy pracuje w każdej pozycji a przede wszystkim najtańszy na aledrogo można kupić za niecałe trzy dychy co wy na to?

  16. Stefan pisze:

    Dziś znalazłem chwilę czasu aby samemu zrobić taką przeróbkę. Niestety MARECKI… nie miałem pod ręką akumulatora samochodowego i podłączyłem wkrętarkę pod akumulator skutera. 12 V, 6Ah, 90W czyli 7,5 A. Słabo wkręcała się na obroty pomimo, że akumulator ma ponad 14 V.

    • marecki pisze:

      Witaj Stefan nie miałem czasu napisać wcześniej, i u mnie ta przeróbka też na pierwszy ogień się nie powiodła wykorzystałem akuku motocyklowy 7AH 12V 90A naładowałem i próba, pierwszych kilka wkrętów było git ale niestety radość nie trwała długo objawy takie same o których wspomniałeś, stwierdziłem że zrobię “standardową” przeróbkę na kabel z krokodylkami do akuku samochodowego lecz się nie poddałem trochę mam do czynienia z akumulatorami moto i wiem że z racji na gabaryty krótki czas normalnej pracy w motocyklu, sezonowanie w zimie delikatność etc. szybko tracą swoje parametry prąd rozruch spada, nie trzymają napięcia w szczególności chińczyki i dorwałem nówkę sztukę akuku moto 9AH 12V 130A trochę większy niż poprzednik i działa 🙂 co prawda nie do końca jest git tzn. na ustawieniu wkrętarki na najmocniejsze wkręcenie w moim przypadku skala 1-15 plus wiercenie 2 biegi wkrętarka skil, sprzęgło nie ma siły przeskoczyć na akuku samochodowym chce je wyrwać a drugi mankament to waga a tak poza tym to śmiga rewelacyjnie, przetestowana w ostrym boju akurat robiłem młodemu łóżko piętrowe trochę się nakręciła a akuku wytrzymał bez ładowania gdy potrzebowałem najmocniejszej siły przepinałem się na kabel pod akuku samochodowy i tyle w temacie pozdrawiam

  17. Bartek pisze:

    podłączylem pod zasilacz do lapka 19v 4,74 A, zapindala az milo , Bosch PSR 12 12V.

  18. ziobi1264 pisze:

    A ja kupiłem 2 wkrętarki w Biedronce.Jedna to TMK Technologi Limited 18V Li-ion drugiej nie pamiętam bo mam w garażu.I powiem Wam że mam je ok 5 ciu lat-tak 5 ciu lat a robię dużo różnych rzeczy.I Wkrętarki chodzą jak brzytwy.I co można kupić dobry sprzęt nawet w Biedronce

  19. ziobi1264 pisze:

    A powiem Wam jeszcze coś .Dostałem Profesjonalną wkrętarkę 12V Boscha.I znalazłem na Allegro oryginalny ?akumulator za 69zł który przyszedł do mnie po 2 dniach.I chodzi wkrętarka jak ze tak powiem brzytwa.Chyba się opłaca?a zresztą to wkrętarka profesjonalna która kosztuje 700 zł.Bo to jest GSR

  1. 19.07.2013

    […] driver do diod Power LED 3W) oraz elektronarzędzia akumulatorowe (np. przerobioną wkrętarkę: Trzecie życie wkrętarki akumulatorowej). Głównym problemem takiej instalacji jest pojemność akumulatora i konieczność jego […]

  2. 14.12.2014

    […] czas temu pisałem o trzecim życiu wkrętarki akumulatorowej, w której oryginalną baterię zastąpiłem akumulatorem samochodowym dołączonym za pomocą […]

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.