Przeróbka szybkiej ładowarki Makita DC18RA 120V na 230V
Kontynuując temat związany z elektronarzędziami, opiszę dziś prosty i tani sposób na przeróbkę zasilania ładowarki Makita ze 120V na 230V. Jakiś czas temu przedstawiłem analogiczną modyfikację dla standardowej ładowarki Makita DC18SD. Tutaj czynności do wykonania jak i części będą podobne. Zapraszam do lektury.
Ładowarka Makita DC18RA – krótki opis i otworzenie obudowy
Ładowarka Makita DC18RA to bliźniaczy funkcjonalnie model do DC18RC. Jest to szybka ładowarka do baterii o napięciach od 7,2V do 18V. Ładowanie przebiega w sposób inteligentny, tzn. nadzorowany przez procesor. Maksymalny prąd wpompowywany do ogniw może wynosić aż 9A i ściśle zależy od temperatury oraz kondycji baterii (rezystancja wewnętrzna, stopień rozładowania, temperatura). Moją oryginalną baterię 18V o pojemności 5Ah ładuje od „zera” do pełna sporo krócej niż w godzinę. Charakterystyczny dla tej ładowarki jest zielony kolor obudowy oraz waga nieco wyższa niż czarnego modelu DC18RC.
I od spodu, widok podobny jak w DC18SD. Pod gumowymi nóżkami, które się wyciąga, znajdują się wkręty. Po ich odkręceniu obudowę można rozpołowić i mamy dostęp do płyty pcb.
Przeróbka szybkiej ładowarki Makita ze 120V na 230V
Po otwarciu obudowy ujrzymy taki oto widok (dla wersji S), strzałkami od razu zaznaczyłem elementy do wymiany:
Elementy, które należy wymienić to:
- kondensator elektrolityczny główny 1000µF/200V zastąpić 270-470µF/400V;
- kondensator elektrolityczny 22µF/200V zastąpić 22µF/400V;
- warystor zastąpić odpowiednikiem na napięcie 275VAC np.: 10N431K;
- przewód sieciowy z amerykańskiego na europejski (wtyczka).
Na poniższym zdjęciu po lewej znajdują się wymontowane elementy, po prawej nowe, przystosowane do wyższego napięcia zasilającego z sieci:
Wylutowanie oryginalnych elementów jest dosyć proste, pola lutownicze są duże, ścieżki grube.
!!!UWAGA!!! Przy montażu nowych części należy zwrócić baczną uwagę na polaryzację kondensatorów elektronicznych, pomyłka = spektakularny wybuch.
Na nowy warystor warto założyć koszulkę termokurczliwą jak w oryginale. Przy przekroczeniu jego napięcia pracy, nie narobimy sobie bałaganu na płytce drukowanej.
Kolejne zdjęcia obrazują wymienione elementy:
I efekt finalny:
Na koniec warto miękkim, suchym pędzelkiem oczyścić płytkę i jej elementy z kurzu. To samo warto zrobić z wentylatorem, którego zadaniem jest chłodzenie baterii podczas szybkiego ładowania.
Obudowę składa się w odwrotnej kolejności. I gotowe.
Podsumowanie
Jak już pisałem w artykule poświęconym przeróbce (i naprawie) ładowarki DC18SD, koszt to kilkadziesiąt złotych. Całą cenę robi praktycznie duży elektrolit 270-470µF na 400V. Mi udało się znaleźć w zapasach 270µF z demontażu, ale w świetnej kondycji, sprawdzonej nieocenionym testerem elementów na atmega328. Kabel zasilający z europejską wtyczką najtaniej pozyskać z uszkodzonego urządzenia na składzie elektrośmieci.
Po wymianie elementów ładowarka bez najmniejszych problemów pracuje w sieci 230V i sprawnie ładuje baterie 3Ah, 4Ah, 5Ah, zarówno zamienniki jak i oryginały.
Co do odpowiedzi na komentarz to właśnie zrobiłem drugie podejście do problemu. Problem jest po stronie cloudflare. Muszę doczytać jak…
To co testowałem (AbracaDABra i welle) jest stricte pod DAB/DAB+, nie wyszukiwało FM.
Jestem ciekaw jak ta grafika leci? Jako base64? Z tego co widze, dalej ci nie działa odpowiadanie przez gości w…
Bardziej mi chodziło czy oprogramowanie jest pisane specjalnie pod DAB, czy trzeba było coś konfigurować, by działał tylko DAB bez…
Nie do końca zrozumiałem pytanie, ale ten tuner odbiera też FM, DAB+ odpaliłem z ciekawości.